VKF - Narancsos sült túrógombóc és túrós rétesfelfújt



A túrót szeretem, szeretem és még annál is jobban szeretem. Hidegen, melegen, édesen, sósan. Szemcsésen, ahogy csak itthon lehet igazán jót kapni, krémesen, mint a német túrókrém, semlegesen vagy picit inkább talán édeskésen, mint a ricotta, vagy gombóckásan, mint a cottage cheese. Mindegy. Csak túrószerű legyen.
Magyar túrót megtalálni külhonban szinte lehetetlen. Azt a vágyakozást, amit egy finom túrós palacsinta után éreztem Ausztráliában, leírni sem tudom. Aztán "ráfanyalodtam" a ricottára, meg a cottage cheesere (ez utóbbiból lehetett sótlan verziót is kapni) és ezekkel készítettem rétest, gombócot, bármit. Persze ennek köszönhető, hogy a túrót így már sokkal szabadabban használom, mondhatni sokkal sajtszerűbben, sós ételekben is. Sőt házitejből rendszeresen gyártom is. Annyira jelen van a mindennapjainkban, hogy válogatni is nehéz a túrós receptek közül, ha ki szeretnék emelni egyet, ami túrós is, különleges is.
A túrós VKF fordulóra most íme két édes túrós. Talán inkább készítésükben, mint összetételükben különlegesek.

Narancsos sült túrógombóc
Ami nem is gombóc...Egyszer úgy adódott, hogy nem volt kedvem gombócozni. Kicsit feltúrbóztam hát a gombócalapot és sütőben készítettem belőle illatos édes csemegét.

A hozzávalók:
50 dkg túró
3 tojás sárgája
5 tojás fehérje
10 dkg búzadara
2 tk vaníliakivonat
1 nagy csipet só
5 ek porcukor
1 narancs reszelt héja
fél narancs leve
1 ek citruslikőr (nálam Fernet volt, de Limoncelloval isteni lehet!)
1 narancs szeletelve
pár mentalevél

A túrót áttörjük, hozzákeverjük a tojások sárgáit, majd a cukrot, sót, vaníliát, narancslevet. Beleszórjuk a búzadarát, simára keverjük. Hozzáreszeljük a narancs héját és meglöttyintjük egy kis citromlikőrrel. Végül beleforgatjuk a tojások felvert habját, majd a masszát egy fél órán át duzzadni hagyjuk. Kis felfújt formákat kivajazunk, majd megtöltjük a masszával. Mindegyik tetejére egy-egy narancsszeletet teszünk és sütőben aranybarnára sütjük. Akkor finomabb, ha a massza kicsit lágy. Kevés mentával, porcukorral, esetleg naranccsal ízesített tejföllel tálaljuk.

Túrós rétesfelfújt
Mondhatni ez a finomság is a véletlen és egy csomag nem túl jó minőségű réteslap szüleménye. Merthogy sikerült múlt héten beszereznünk a világ hat, legtörékenyebb réteslapját. Tekerni nem lehetett, hajtogatni szintúgy értelme sem volt, mérgemben összetörtem. Aztán gondoltam egyet, ez lett belőle:
3 db réteslap összetörve
40 dkg túró
3 tojás
1.5 dl tej
2 ek kukoricaliszt
1 tk vaníliakivonat
1 citrom héja reszelve
3 ek cukor
ízlés szerint gyümölcs (pl. meggy, körte, nektarin)
vaj
csipet só

Egy 25 cm x 30 cm-s sütőtálat alaposan kivajaztam, majd beleszórtam az összetört réteslapot. Három tojás sárgáját kikevertem cukorral, vaníliával és citromhéjjal, beletörtem a túrót, hozzáadtam a kukoricalisztet és a tejet és simára kevertem. A tojások felvert habját beleforgattam. A réteslapokat megszórtam egy kevés meggyel és kockára vágott körtével. Ráöntöttem a túrós masszát, majd a tetején lazán kiraktam vékonyra szeletelt nektarinnal. 180 C-on szép pirosra sütöttem. A réteslap az alján itt-ott kérges pirosra sült, máshol a gyümölcsöktől kicsit felpuhult, a túró könnyű lett, habos, szépen felemelkedett. Porcukorral meghintve tálaltam.

Korábbi túrósok:

Sósak:
Juhtúróhabos cukkinipalacsintácskák
Túrós, snidlinges, sonkás palacsintatekercs
Rukolás sajtfelfújt
Ricotta sonkavirág alatt sütve
Ricottás paprikacsónak
Kecskesajtos, ricottás, spenótos háromszögek
Négysajtos polenta

Édesek:
Szilvás párna túrós-olajos tésztából
Túrókrémes képviselőfánk
Marcipános szilvatorta
Ricottás rizsfelfújt narancshéjban sütve
Túrós zsemle őszi gyümölcsraguval
Túrós rétes vörösáfonyaszósszal
Sült ricotta édesen két variációban
Szilvasörbet házi ricottával
Túrós palacsintácskák friss szederrel reggelire
Lime-túró fagyi áfonyaszósszal


Hasonló alapanyagokból

0 megjegyzés:

Copyright @ 2007-2009 lilahangya