Egyből kettőt - Leveles tepertős pogácsa és szilvás papucs



A hétvégét a szüleimnél töltöttük, volt nagy eszem-eszem (iszom nem volt). Sokfélét sütött a Mamám, pl. kvecsakalácsot (ismeri valaki?). Meg aztán kipróbáltunk egy 9 tojással készülő önműködő (értsd magától sülés közben rétegesre sülő) okossütit (az indexen és a nlcafén írogató Latsia konyhájából). No meg egy gyors kevert almássütit, ja meg kicsi palacsinta is jutott... Mielőtt elszörnyednétek, a hétvégét pénteken kezdtük és heten plusz egy pocaklakó voltunk rá nagyjából mindig. Nadenade nem is ezt szerettem volna elmesélni, hanem, hogy hazajött velünk otthonról a fél kert, csinos kis koktélparadicsomok, szőlő, nagy adag szilva és még sok-sok finomság. Többek közt egy kisebb adag tepertő. Malackával és annak mindenféle tartozékaival egy jó ideje hadilábon állok, életemben, ha 20 dkg tepertőt összesen megettem, sokat mondok. De Napom szereti, így is, poginak is, krémnek is. Múltkor készítettem kacsa tepertőkrémet, jó sok hagymával, illetve egy részét kevés magvas dijoni mustárral és kakukkfűvel, egész jó lett. Egy ideje már emlegetett holmi tepertős pogácsát, amivel szíves örömest kötne szoros barátságot. Eljött a pillanat, leveles tepertős pogácsát sütöttem és szilvás papucsot (ez utóbbit a Daubnernél nagyon szeretem).

A leveles tepertős alapreceptje:
30 dkg tepertő darálva
50 dkg liszt
2.5 dkg élesztő
3 dl tejföl
1 dl tej
1kk cukor
2 tk só
5 dkg vaj olvasztva

Az élesztőt cukorral és tejjel felfuttattam. Összedolgoztam a liszttel, tejföllel, olvasztott vajjal. Kb. fél cm vastagra nyújtottam és megkentem a tepertő felével, összehajtogattam, majd letakarva fél órát kelesztettem. Ezután újra kinyújtottam és megkentem a maradék tepertővel. Újra összehajtogattam, majd 20 percig pihentettem. A nyújtást és hajtogatást még háromszor megismételtem.
A tepertős pogácsához a tészta felét úgy 1 cm vastagra nyújtottam, tetejét bevagdostam, megkentem tojással, megszórtam borssal és sóval. Egy kisebb pogiszaggatóval csini kis pogácsákat szaggattam, egyik-másik még köménymagot is kapott, majd 180 C-on sültek úgy 25 percet.

A szilvás papucsot, jó kis házi szilvalekvárral lett volna jó készíteni, mikor kiagyaltam, hogy ez lesz még úgy rémlett van itthon, de aztán kiderült, hogy már rég elfogyott. Viszont a kapott szilva egy részéből szilvalekvárt kezdtem el főzni egy csipetnyi szegfűszeggel és fahéjjal. Ebből a félkész még darabos szilvából tettem hát a papucsokba.
A leveles tepertős tészta másik felét kb. fél cm vastagra nyújtottam (utólag azt mondom még lehetett volna picivel vékonyabb is). Nagyjából egyforma, 6 cm oldalú rombuszokat vágtam belőle. Minden rombusz közepére egy teáskanálnyi szilvalekvárt (úgy fél-fél szem szilva plusz egy kis leve) tettem, majd a két szemközti csúcsot egymásra hajtottam, tojással megkentem, ujjammal összenyomtam. A papucsokat enyhén megsóztam, friss borsot őröltem rá és kaptak egy kevés pirított szeletelt mandulát is. Már sokszor mondtam mennyire szeretem az édeskés-savanykás gyümölcsös íz találkozását a sóval. A szilva és a bors találkozása szintúgy eleve elrendeltetett, tökéletes páros!

Hasonló alapanyagokból

0 megjegyzés:

Copyright @ 2007-2009 lilahangya