Az a ropogós, foszlós kenyér



Na, azt még tényleg nem tudom hogyan kell sütni... Pedig már kipróbáltam jó néhány receptet, sütőt, hőfokot, olvastam rengeteg tanácsot, adtam a liszthez ezt-azt... de olyan igazán luftos még soha nem lett. De azt hiszem ez nem baj. Napom és Kicsicsaj is szereti a zsemléket, amiket sütök. Könnyűek, illatosak, szépek. Nagyjából hetente egyszer sütök, hol zsemlét, hol kenyeret.
A recept, amit mostanában használok igazándiból zsemlerecept, tejjel és vajjal, kb. 16 zsemléhez.

80 dkg liszt
250 ml langyos víz
250 ml langyos tej
5 dkg olvasztott vaj
1 teáskanál cukor
1.5 teáskanál só
2 dkg élesztő

Az élesztőt kevés langyos tejben kis cukorral felfuttatom. A lisztet egy tálba szitálom, hozzáadom a cukrot, sót, elkeverem, majd hozzáöntöm az élesztőt, a vajat és a folyadékot. Addig dagasztom, míg a tészta önálló életre nem kel, azaz nem ragad sem rám, sem a tál falára. Ekkor megszóróm egy pici liszttel és mehet kelni (én általában 30 C fokon kelesztem a sütőben, úgy 30 percig). Aztán átgyúrom egy picit, majd formázom. Bevallom, már nem gombóckázom zsemleformára, kicsit ellapítom a tésztát, majd olyan ciabatta méretű darabokra szabdalom egy jó éles késsel. Sütőlemezre teszem őket és további 30 percig kelesztem. A sütésre nekem a 220 C fok vált be, alsó-felső sütéssel és mindössze 10-12 perc. Azért a végén mindig ellenőrzöm a zsemlécskék alját, ha szép színe van és kopog, akkor rendben van.
Variáció ezer van. A liszteket általában keverni szoktam. Minimum 200 g-nyi a 800 g-ból Graham liszt. De néha rozslisztet keverek bele, vagy kukoricalisztet. A rozsliszttől a kenyérke mindig tömörebb lesz, de finom, mi szeretjük. Kedvetek szerint dagaszthattok bele magvacskákat (lenmagot, napraforgót, szezámmagot, köményt), apróra vágott olajbogyót, szárított paradicsomot, no meg fűszereket.

Hasonló alapanyagokból

0 megjegyzés:

Copyright @ 2007-2009 lilahangya