Sárgarépatorta fagyi




David Lebovitz április elsejei bejegyzése volt ez a fagyi. Noha répatortát életemben eddig csupán egyszer ettem, sütni pedig még nem sütöttem ez a fagyi iziben levett a lábamról, s még akkor is kísérletezgettem volna vele, ha a mester épp tréfának szánja. Merthogy színes, meg ropogós és kandírozott sárgarépa van benne. Bizony, kandírozott sárgarépa. Nem ettem még kandírozott sárgarépát, viszont imádom a picit különlegesebb fagyikat, meg egyáltalán szeretek fagyikat gyártani, ami azt hiszem a blog fagyitermésén is látszik. Olyannyira nem hagyott nyugtot ez a fagyi, hogy a legközelebbi sárgarépa beszerzés egy része kandírozva végezte. Aztán persze moszkauert sütöttem kedves nyerteseimnek (a találkáról hamarosan referálok), no meg Húsvéti családi tojáskergetésbe is beszálltam pár sütivel. Mire hazajöttünk hatoldali kajaundorunk lett, gyerkőcök újfent lebetegedtek, s még egy sürgedelmes munkám is akadt, így eltelt pár nap, mire újra befészkelte magát a fejembe a sárgarépatorta fagyi ötlete.
Igaz, pekán nem volt itthon, de volt mogyoró és a sajtkrémes alapot is lecseréltem joghurtos-krémes vaníliaalapra. De a végeredmény így is fenomenális. Próbáljátok ki! Megéri...

Hozzávalók kb. 1 literhez:

A fűszeres mogyoróhoz
1 csésze mogyoró
1 ek vaj
2 ek nádcukor
1 tk őrölt fahéj
1 kk őrölt szegfűszeg
1 nagy csipet só

Egy teflon serpenyőben felolvasztom a vajat, beledobom a mogyorót, jól átkeverem, majd rászórom a cukrot, sót és a fűszereket. Alaposan összekeverem, majd hagyom egy kicsit karamellizálódni. Mikor már istenien illatos, no meg kellően karamelles lekapcsolom, s hagyom teljesen kihülni. Ha kihült, mozsárban durvára töröm. Nekem maradt meg belőle. Elmentettem egy újabb adag fagyihoz, részben finomra darálva, részben durvára törve, de szívem szerint elrágcsáltam volna az egészet, annyira finom!

A kandírozott sárgarépához
3 kisebb sárgarépa
500 ml víz
2 ek méz
8 ek cukor

A sárgarépát meghámozom, majd jó vékony hasábokra vágom. A cukrot a mézzel felfőzöm, majd beleteszem a répát és azzal együtt mérsékelt hőn kb. 30 percig szotyogtatom. Ekkor szűrőlapáttal kiszedegetem a répát és zsírpapíron leszárítom. Mikor teljesen megszáradt a szükséges mennyiséget felkockázom, a többit csavaros üvegbe teszem.

A vörösáfonyához
1 maréknyi vörösáfonya
annyi konyak, hogy ellepje

A fagyikészítés előtti nap áztatom be az áfonyát, így bőven van ideje minden csepp alkoholt magába szívni.

Fagyialaphoz
6 tojás sárgája
10 ek cukor
400 ml habtejszín
300 ml tej
200 ml natúr joghurt
2 tk vaníliakivonat
1 csipet só

A tejszínt a tejjel, sóval, vaníliával felforralom. A tojások sárgáját fehéredésig keverem a cukorral. Egy merőkanálnyi felforralt tejszínnel higítom, majd az egészet a maradék folyadékhoz keverve sűrű krémmé főzöm, kihűtöm végül hozzákeverem a pohár joghurtot és egy éjszakára hűtőbe teszem.

A setup pedig pofon egyszerű. A fagyialapot a fagyigép kegyeire bízom. Mikor elkészült egy dobozba kanalazom és ekkor szórom bele a mogyoró, az áfonya ill. a sárgarépa nagyobb részét. Óvatosan összekeverem. A maradék pedig mehet a tetejére. Hűtőben még pár óráig fagyasztom, aztán lehet szelni, kanalazni, gombócozni, kinek hogy tetszik...

Hasonló alapanyagokból

6 megjegyzés:

Dolce Vita írta...

én kiskoromban az oviban ettem kandírozott sárgarépát, gyakran volt ha jól emlékszem, vagy csak nagyon ízlett, ezért maradt meg

Lilahangya írta...

Oviban? Nahat... es azota is szereted? En ovibol a csudafinom csokipudinggal leontott babapiskotara emlekszem :)

Julcsi írta...

Fagyigép nélkül esélyem sincs erre a csodára? :)

Lilahangya írta...

Dehogynem, Julcsi! Keszitsd el a fagyialapot (esetleg a joghurt helyett tegyel bele Philadelphia kremsajtot v. mascarponet, igy kremesebb lesz). Ontsd dobozba csak az alapot egyelore es tedd fagyasztoba. Ugy fel orankent-orankent egy habverovel keverd at, hogy ne legyen szilankos-kristalyos. Ha egy keshegynyi zselatinport is adsz hozza az is a szilankosra fagyast gatolja. Amikor mar kelloen fagyos-kremes allagu az alapod, akkor keverd bele a finomsagokat! Hidd el tovabb tartott leirni, mint egy-egy atkeverest megcsinalni.

Julcsi írta...

Nahát, nagyon köszönöm! Már érzem is az ízét a számban, de szerintem még felül is fogja múlni az elképzeléseimet! :) Nagyon ötletes recept.

Itality írta...

annyira guszta, megenném, bár most az elkészítésre nincs nagyon időm... :(

Copyright @ 2007-2009 lilahangya